Zakon o potvrđivanju Sporazuma iz Cape Towna iz 2012. o provedbi odredaba Torremolinos protokola iz 1993. na Torremolinos međunarodnu konvenciju o sigurnosti ribarskih brodova iz 1977. donesen je na 4. sjednici 10. saziva Hrvatskog sabora, 15. prosinca 2020.
Na diplomatskoj konferenciji održanoj 1977. u španjolskom gradu Torremolinosu pod okriljem Međunarodne pomorske organizacije usvojena je prva međunarodna konvencija posvećena sigurnosti ribarskih brodova (Torremolinos konvencija).
Ova konvencija nikad nije stupila na snagu poglavito stoga što je svoje tehničke zahtjeve temeljila na SOLAS konvenciji iz 1974. bez kasnije usvojenih izmjena. Stoga je 1993. godine usvojen Protokol kojim je Torremolinos konvencija osuvremenjena.
Hrvatski sabor je 2007. godine donio Zakon o potvrđivanju Torremolinos protokola iz 1993. na Torremolinos međunarodnu konvenciju o sigurnosti ribarskih brodova iz 1977. (Narodne novine, broj 9/2007).
Kako Torremolinos protokol još nije stupio na snagu, u Cape Townu je 2012. godine, pod okriljem Međunarodne pomorske organizacije, održana Međunarodna konferencija na kojoj se razmatralo usvajanje novog međunarodnog instrumenta kojim bi se omogućila provedba odredaba Torremolinos konvencije s protokolom. Konferencija je 2012. godine rezultirala usvajanjem Sporazuma iz Cape Towna o provedbi odredaba Torremolinos protokola iz 1993. na Torremolinos međunarodnu konvenciju o sigurnosti ribarskih brodova iz 1977.
Sporazum sadrži obvezujuće mjere za sigurnost plovidbe ribarskih brodova duljine veće od 24 metra koji plove na otvorenom moru, tako što uređuje glavne odrednice sigurnosti plovidbe takvih brodova kao što su stabilitet, sposobnost za plovidbu, strojeve i električne instalacije, sredstva za spašavanje, komunikacijsku opremu, protupožarnu zaštitu i konstrukciju brodova.
Sporazum iz Cape Towna će na međunarodnoj razini stupiti na snagu nakon što najmanje 22 države s ukupno 3600 ribarskih brodova na koje se Sporazum odnosi, izraze svoju suglasnost da njime budu vezane.
Na razini Europske unije, međutim, Sporazum se sadržajno već primjenjuje jer su Direktivom Vijeća 97/70/EZ od 11. prosinca 1997. o uspostavi usklađenog sigurnosnog sustava za ribarske brodove duljine 24 metra i više preuzeti sigurnosni standardi kako su utvrđeni u Torremolinos protokolu, za ribarske brodove duljine 24 metra i više. Nadalje, Odlukom Vijeća od 17. veljače 2014. kojom se države članice ovlašćuju za potpisivanje, ratificiranje ili pristupanje Sporazumu iz Cape Towna iz 2012. o provedbi odredaba Torremolinos protokola iz 1993. na Torremolinos međunarodnu konvenciju o sigurnosti ribarskih brodova iz 1977. (Tekst značajan za EGP) (2014/195/EU), Europska unija potiče svoje države članice da postanu strankama Sporazuma, baš kako bi isti što prije stupio na snagu i kako bi sigurnosni standardi za ribarske brodove počeli obvezivati i druge sudionike svjetskog tržišta, i to na temelju Direktive 97/70/EZ.
U skladu s navedenom Odlukom Vijeća, kada država članica potpiše, ratificira ili pristupi Sporazumu iz Cape Towna, polaže glavnom tajniku Međunarodne pomorske organizacije i Izjavu navedenu u Prilogu Odluci Vijeća, kakobi se očuvale trenutačne razine sigurnosti predviđene u Direktivi 97/70/EZ. Sukladno navedenoj izjavi, u državi članici EU neće se primjenjivati izuzeća predviđena u poglavlju 1. pravilu 1. stavku 6. i poglavlju 1. pravilu 3. stavku 3. Priloga Sporazumu, u vezi s godišnjim pregledima odnosno zajedničkom ribolovnom zonom ili isključivim gospodarskim pojasom. Osim toga, sukladno navedenoj izjavi ribarski brodovi trećih zemalja duljine 24 metra i više, koji djeluju u teritorijalnom moru ili unutarnjim morskim vodama država članica ili iskrcavaju ulov u njihovim lukama, podliježu sigurnosnim standardima utvrđenima u Direktivi 97/70/EZ te se ni na njih ne primjenjuju izuzeća u vezi s godišnjim pregledima odnosno zajedničkom ribolovnom zonom ili isključivim gospodarskim pojasom.
Ovim se Zakonom potvrđuje Sporazum kako bi njegove odredbe, u smislu članka 141. Ustava Republike Hrvatske, postale dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske, objavljuje se tekst Sporazuma, u prijevodu na hrvatski i u izvorniku na engleskom jeziku, uz izjavu koju Republika Hrvatska daje u skladu s gore navedenom Odlukom Vijeća te se određuje način objave i stupanje na snagu Sporazuma u odnosu na Republiku Hrvatsku. Donošenjem ovog Zakona ubrzat će se stupanje na snagu Sporazuma iz Cape Towna na međunarodnoj razini.